Jízda s ohledem na úsporu paliva vám může pomoci ušetřit palivo a tím pádem ušetřit nějaké peníze. Zde je několik jednoduchých tipů, které můžete aplikovat, abyste snížili spotřebu paliva.
Zrychlujte jen tak, jak je to nutné pro zařazení do provozu. Adrenalinová jízda a posazení do sedačky vám sice zajistí pocit jako na okruhu, ale rychle to vyčerpá vaši peněženku. Mějte jednoduše lehkou nohy na plynu a když nemusíte, tak zbytečně nezrychlujte.
Pracovní zatížení motoru je určeno rychlostí otáčení klikového hřídele. Kliková hřídel přenáší výkon motoru na převodovku a poté na kola a rychlost klikového hřídele se měří v otáčkách za minutu, jak je uvedeno na tachometru.
Manuální převodovka dává řidiči plnou kontrolu nad otáčkami, neboť řidič může zařazením rychlostního stupně zrychlit nebo zpomalit motor. Čím nižší převodový stupeň, tím vyšší otáčky. Čím vyšší otáčky, tím vyšší točivý moment motor produkuje a tím více paliva spotřebuje. Automatické převodovky přebírají část tohoto řízení z vodičových rukou, ale lze jimi také manipulovat, aby bylo dosaženo maximální úspory paliva.
S manuální převodovkou rychle zařaďte vyšší převodový stupeň, když je to nutné. Optimální body řazení se liší v závislosti na kombinaci motoru a převodového stupně. Ve většině případů však platí, že do 30 km/h stačí používat druhý převodový stupeň, mezi 30-50 km/h třetí převodový stupeň, nad 50 km/h je dobré zařadit čtvrtý převodový stupeň a nad 70 km/h pátý převodový stupeň. V případě, že máte šestý převodový stupeň, zařadíte jej podle potřeby, většinou od 90 km/h.
Pravidlo: Pokud motor otáčí rychleji, než je potřebné k udržení rovnoměrné rychlosti, zařaďte vyšší převodový stupeň. Podobným standardem se řídí podřazení. Pokud musí plynový pedál zůstat kvůli udržení rychlosti blízko podlahy, pravděpodobně jste již měli podřadit na nižší převodový stupeň.
Pokud má vaše auto s manuální převodovkou indikátor řazení, použijte jej jako návod. Indikátor pomocí signálů z motoru, převodovky a plynového pedálu vám přesně řekne, kdy máte zařadit vyšší převodový stupeň, abyste udrželi maximální účinnost, a tedy nejvyšší hospodárnost.
Když jsou otáčky motoru vysoké ve srovnání s polohou plynového pedálu, kontrolka řazení signalizuje, že stejného výkonu můžete dosáhnout s menším množstvím paliva řazením výše bez ztráty výkonu.
Žádné pravidlo neříká, že musíte použít každý převodový stupeň manuální převodovky pokaždé, když procházíte nikdy se neměnící sekvencí 1-2-3-4-5. Zkuste jít přímo z první do třetí, nebo přejděte z druhého na čtvrtý bez použití třetího. Samozřejmě tehdy, když to situace vyžaduje. Tato technika je obzvláště užitečná, pokud jste se museli náhle snížit rychlost nebo naopak náhle zrychlit.
Automatická převodovka vás osvobozuje od řazení, ale nic není zadarmo a motor musí pracovat trochu tvrději a použít trochu více plynu pro přenos síly prostřednictvím automatické převodovky než u manuální převodovky. I v tomto případě však umíte jezdit úsporně a ušetřit nemalé peníze. Zapomeňte na sportovní režim S, naopak zvolte ekologický, tedy úsporný režim E, pokud máte takovou možnost.
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 08.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024